Клеймування деталей

При складанні машин часто доводиться робити індивідуальну пригонку або підбір деталей. Для того щоб при складанні не пере­плутати між собою підібраних до місця деталей, їх клеймують. Наприклад, клеймують поршні двигунів, вкладиші підшипників і т. п.

Найбільш простим способом клеймування є вибивання цифр, букв або знаків на поверхні деталей металевим клеймом. Але деякі деталі не можна клеймувати металевими клеймами, бо при нане­сенні клейма може бути пошкоджена поверхня деталі або сама деталь буде деформована. В таких випадках застосовують електрич­ний або хімічний спосіб нанесення клейма.

При електричному способі застосовують спеціальний апарат — електрограф. При хімічному способі клеймування роблять гумови­ми штампами, для змочування яких використовують гумові або повстяні подушки, просочені кислотою. Подушки треба вміщувати в щільно закриті коробки.

Місце, яке треба клеймувати хімічним способом, необхідно ста­ранно очистити від мастила, промити бензином і насухо витерти. Після нанесення клейма дається видержка 1 — 2 хвилини, після чого фільтрувальним папером усувають з поверхні деталі залишки кислоти, а відбиток нейтралізується 10-процентним розчином кальцинованої соди.

Щоб запобігти корозії, місце клеймування змащують лужним мастилом, протирають насухо і вкривають тонким шаром техніч­ного вазеліну.

Запитання для повторення

  1. Для чого застосовують клеймування деталей машин?
  2. Які ви знаєте види клеймування деталей?
  3. В чому полягає процес клеймування деталей хімічним способом?
  4. Яких заходів вживають щоб запобігти корозії після клеймування хіміч­ним способом?